10-02 tot 16-02 Meer vrij dan stage

16 februari 2020 - Mombassa, Kenia

10 febr. Zoë mee naar stage
Vandaag was Zoë met ons mee gegaan naar stage. Zij doet vrijwilligerswerk bij een school en omdat de kinderen deze week vrij waren, was ze met ons mee gegaan omdat ze benieuwd was naar hoe het hier in een ziekenhuis te werk gaat en hoe het eruit ziet. We begonnen bij in-ward (afdeling waar patiënten liggen die een operatie krijgen/gehad hebben en behandelingen krijgen). We hebben weer controles uitgevoerd en medicatie uitgedeeld en toegediend, hierin hebben we Zoë wat dingen uitgelegd en heeft ze meegekeken. Ze vond het erg interessant alleen omdat ze niet zogoed tegen bloed en infusen kan, is ze soms weggegaan.
In de middag stonden we bij out-ward (waar mensen komen om de dokter te zien en spoedgevallen). Hier was het erg rustig dus was er voor Zoë niet zoveel te zien (ook omdat ze niks mag doen). Het is soms heel lastig om te weten of het druk is of niet bij out-ward omdat dat erg afwisselend is en maar de vraag is of het druk word. We hebben nog een rondleiding door het ziekenhuis gegeven en na onze dienst weer naar huis gegaan.
In de avond hebben ik en Zoë noodles gemaakt en zijn we in de avond nog met bijna alle huisgenoten naar de keniaanse vrienden van Joëlle, Zoë  en Miranda gegaan. We waren de dag erop vrij omdat er een oud president was overleden dus hebben daar een film gekeken en in de nacht hebben er nog een paar gezwommen.

11febr. Nationale vrije dag
Vandaag was de begrafenis van de oude president dus was heel het land vrij, wij dus ook. We zijn maar de meeste meiden naar Hallar park geweest. Dit is een dierenpark waar dieren zitten die verwaarloosd zijn geweest. Het is een heel mooi park want vanaf de buitenkant zie je niet meteen dat het een dierenpark is maar gewoon bos (dat is in Nederland wel anders). Hier lopen de dieren ook allemaal los en zitten ze niet (allemaal) in kooien vast, op de vlinders en slangen na. We waren precies op tijd om de giraffe eten te kunnen geven, dat was erg gaaf en een mooie ervaring om te kunnen en mogen doen. Ze hebben daar ook krokodillen, nijlpaarden (die nergens te bekennen waren door de hitte), apen en schildpadden.
In de middag zijn we naar het strand gegaan. Hier kwamen uiteindelijk ook de keniaanse vrienden met Miranda en Joëlle. Het water was heel warm, nog nooit heb ik in een warm zee gezwommen. Het was bijna warmer dan een normaal zwembad temperatuur, wat natuurlijk wel heel lekker was. Samen met de jongens hebben we nog beach volleybal gedaan en in de avond wat pizza’s besteld bij het restaurant bij het strand. Het was een gezellige warme dag!

Haller Park 11 febr.Haller Park 11 febr.Haller Park 11 febr.

12 febr. gedoe met de matatu’s
Vandaag stonden we weer op in-ward. We hebben weer beetje dezelfde dingen gedaan als maandag, medicatie toegediend en controles uitgevoerd. Verder is het rustig op de afdeling, je gaat soms kijken bij de mensen of alles goed gaat en of de medicatie van het infuus al klaar is en afgesloten moet worden. Het is wel een fijne afdeling om te staan omdat je bezig bent met de patiënten en medicatie kunt geven.
Onderweg naar huis moesten we bij Town (dat is het middenpunt van Mombasa) overstappen, rond half 5/5uur is het daar altijd erg druk met matatu’s. Ze staan op een gegeven moment voor elkaar en naast elkaar waardoor de ene matatu er niet meer uit kan en alles vast begint te staan. Iris en ik moesten de straat oversteken om bij onze matatu te kunnen komen en dat ging prima alleen toen we voor de matatu’s stonden (en nog half op de weg) konden we geen kant op omdat ze nog geen 5cm van elkaar afstaan waardoor je er ook niet tussendoor kon lopen. Ondertussen begonnen wel alle mannetjes die het geld regelen in de matatu te roepen dat we naar hun moesten komen omdat zijn matatu naar Nyali gaat. Ze weten daar vort dat alle ‘wazungu’ (blanken) daar heen moeten. Maar omdat wij geen kant op konden kwamen we niet zover en werden we alleen maar gek van al dat geroep van de mensen die ons in hun matatu wilden. Uiteindelijk dat een paar matatu’s ruimte voor ons maakte zaten we in de matatu en hebben we daar nog 20min gewacht voor we aanreden. Ze rijden daar op pas aan als de matatu vol zit (en ruimte is om uberhout weg te kunnen rijden).

13 febr. rustig dagje
Vandaag hadden we onze laatste dag op de in-ward. Het waren ook weer dezelfde dingen die we daar hebben gedaan. Daarnaast kwamen er vandaag wel 3 nieuwe mannelijke patiënten dus hebben we bedden verschoont en opnieuw opgemaakt. Dat was ook nog een klein probleempje omdat de mannen ruimte vol zat. Er gingen vandaag wel 3 mannen naar huis alleen was er dus nog geen ruimte voor 3 mannen. 1 kwam al in de ochtend en die kon nog net in een bed die over was in een hoekje, de andere 2 kwamen in de middag. Alleen toen hun kwamen konden ze nog niet een bed krijgen omdat de andere 3 mannen nog niet naar huis waren. Toen ze dat hadden geregeld konden de 2 zieken mannen alsnog hun bed krijgen.

14 febr. Valentijnsdag en voorin de tuk tuk zitten
Vandaag begon onze weekend alweer. Heel gek gevoel omdat we dinsdag ook vrij waren en dat erg voelde als een weekenddag. Vandaag hadden we gebeld met ons docent, iets wat we om de zoveel weken doen om te kijken hoe het met ons gaat.
Naast dat het voor ons gewoon weekend is, is het ook nog Valentijnsdag, niet echt iets wat in Nederland groot gevierd word (ik was het al vergeten) alleen hier in Kenia wel! We gingen bij City mall lunchen en zijn toen even langs wat winkels gelopen en in de gangen stonden allemaal kraampjes met als thema ‘valentijndag’. Alles was versierd en iedereen had bij het restaurant een rode roos.
Rond 4uur waren we nog even naar de Reef strand geweest (waar Moonshine ook is). Alleen het waaide zo hard dat onze handdoek niet goed bleef liggen en er op een gegeven moment een laagje zand op kwam liggen, alsof Ciara ook nog even naar ons was gekomen. We zijn dus ook snel van het strand gegaan om wat te drinken en daarna zijn we weer terug naar huis gegaan.
We waren vandaag met z’n 4e: Janelle, Lotte, Iris en ik, we gingen met een tuk tuk naar city mall en het strand. Alleen omdat we met z’n 4e waren en een tuk tuk voor 3 personen is, was het even lastig hoe we dat gingen doen. We zijn toen gaan proberen om alsnog met z’n 4e in 1 tuk tuk te gaan zitten. Je hebt dus nog een plekje naast de chauffeur die soms wel een kontje wilt opschuiven voor een extra persoon. Dat hadden we dus maar gedaan, ik was voorin gaan zitten omdat mij dat wel grappig leek een keer te doen en derest iets hadden van nehh ik ga wel gewoon achterin. Het was best grappig om een keer te doen alleen ik zat met 1 bil om het stoeltje en moest mezelf goed vasthouden wilde ik niet eruit vallen, want je hebt daar dus geen deurtjes zitten. Het is allemaal goed gegaan en achteraf best leuk om keer gedaan te hebben.

15 en 16 febr.  weekendje villa
Jaajaa vandaag is mijn beste vriendin 18 jaar geworden!! Heel erg jammer dat ik daar niet bij kon zijn, het was dit weekend daarom ook een beetje gek om hier te zin ipv. in Gemert. ik hebben nog even met haar gebeld in de ochtend om haar te feliciteren en even bij te praten.
Wij hadden dit weekend niet echt een planning, we waren met z’n 4e omdat de rest allemaal al weg waren.  We wisten niks te doen en kwamen uiteindelijk met het idee om spontaan een villatje te boeken en daar het weekend door te brengen, zo gezegd zo gedaan. We zaten in een huis voor 8-10 personen met een zwembad wat aan een meer lag, dikke prima! Toch voelde ik me wat minder omdat ik het een heel gek gevoel vond om hier te zitten en niet bij het feest. Gelukkig was er wat afleiding en heb ik mijn gedachten kunnen veranderen en toch beetje kunnen genieten van dit weekend. We hebben in de avond spelletjes gedaan en nog wat gezwommen.
Zondag hebben we ook nog de hele dag gezwommen. Rond 4uur moesten we het huis uit en gingen we terug naar huis. Dit duurde ook even omdat onze uber ons niet kon vinden hebben we bijna 40min moeten wachten tot hij er was. Eenmaal thuis hebben we alles opgeruimd en gaan douchen en bij Roberto’s gaan uiteten (omdat we niet zochten te koken). Na het eten heb ik nog even deze blog in elkaar gezet en meteen gaan slapen want morgen gaan we weer stage lopen en moeten we natuurlijk fit zijn!

Mtwapa villa 15-16 febr.Mtwapa villa 15-16 febr.Mtwapa villa 15-16 febr.

Weer bedankt voor het lezen van mijn blog! De reacties erop zijn leuk om te horen en daar doe ik het voor😊
Tot volgende week!

1. Pauline Koene:
    16 februari 2020
    Ah Sanne! Dapper hoor! Heimwee is vervelend, maar je slaat je er toch elke keer doorheen. Komt goed. Over een tijdje kun je iedereen weer in je armen sluiten en ben je veel ervaringen rijker!
    Succes! Ik heb genoten van jullie foto's en de leuke dingen die jullie samen doen, naast stage lopen
  2. Netty Van der:
    17 februari 2020
    Hoi Sanne
    Heel leuk om je blogs te lezen. Je maakt wel erg veel mee en je doet heel veel ervaring op. De foto,s zijn ook prachtig Ciara ook nog op bezoek gehad net als wij hier en de volgende hebben we ook alweer gehad Dennis.
    Probeer te genieten van alles het is zo weer voorbij.
    Tot de volgende blog.
    Liefs tante Netty