24-02 tot 1-03 HIV & zwemmen

2 maart 2020 - Mombasa, Kenia

Maandag 24 febr. CCC adults
Vandaag stonden we op een afdeling waar ze HIV behandelen. Mensen met HIV komen hier om gesprekken te hebben. Ze kijken dan hoe het met je gaat en of ze de medicatie goed innemen, dat is erg belangrijk omdat het anders niet goed werkt. Het komt vaak voor dat mensen het niet goed innemen om verschillende redenen: niet op de goede tijdstip innemen, een paar dagen/weken niet innemen en weer opnieuw beginnen of helemaal niet innemen omdat de partner/familie het niet weet en er voor schamen. Dit is een probleem omdat ze dan langzaam kans krijgen op aids. Als ze de 1ste lijn medicatie niet goed innemen krijgen ze een 2de lijn medicatie, dat is een hogere dosering om ervoor te zorgen dat aids niet ter sprake komt. Het is daarin wel belangrijk dat ze het goed innemen. Ook hebben ze om de zoveel tijd controles, ze moeten dan bloedprikken om te zien hoeveel waarde van HIV in het bloed zit. Hierdoor kunnen ze vaak ook zien of ze medicatie innemen omdat ze dat niet altijd zeggen.
Het was vandaag erg rustig, ik ben bij 1 gesprekje geweest wat in het swahil was dus lastig om mee te luisteren. Verder hebben we niet veel kunnen doen vandaag. Wel heb ik veel vragen gesteld over de afdeling en hoe het hier te werk gaan. Ook hoeveel procent hier HIV hebben, dat is vergeleken met nederland erg veel. Hier is het 47% en in nederland 0,4%.

25 febr. CCC children
Er zijn 2 afdelingen waar ze HIV behandelen, er is ook een afdeling voor de kinderen die HIV hebben. Ze doen eigenlijk de zelfde dingen als bij CCC adults alleen is het hier speciaal voor de kinderen van 0 tot 24 jaar. Vandaag stond ik op deze afdeling.
Omdat het soms geen fijn gevoel geeft voor de kinderen om in een ziekenhuis te zijn is er een organisatie die de kinderen vermaken, bezig houden en in de gate houden. Hier heb ik in de ochtend gezeten omdat hun er tot half 1 meestal zijn. Het was lastig om met de kleine kinderen te praten omdat hun Swahili spreken. Samen met de organisatie hebben we getekend, creatief geweest en armbandjes gemaakt met de kinderen. Ik heb zelf ook een armbandje gekregen van hun (handgemaakt).

Armbandje

In de middag heb ik bij de gesprekken gezeten, deze gaan precies hetzelfde als bij de adults alleen spreken hier 1 van de ouders ipv het kind. Zodra het kind rond de 16 jaar is kunnen ze alleen komen omdat ze dan over zichzelf goed kunnen praten. Hier nemen ze ook om de zoveel tijd bloed af om te zien wat de waardes zijn.

Woensdag 26 febr. Out-ward
We hebben nu alle afdelingen gezien die er waren, we mogen na deze week zelf kiezen waar we de andere weken graag willen staan. Daarvoor heb ik in-ward, out-ward, theater en maturnity gekozen. Op deze afdelingen kan ik hopelijk wat voor mijn schoolopdrachten doen en deze vind ik ook het leukst en interessante.
Vandaag stonden we nog even op out-ward. Het was gek genoeg deze week best rustig, is voor ons alleen maar goed natuurlijk maar ergens ook niet fijn omdat de tijd dan niet zo snel gaat. De hoofd van deze afdeling Evans stond vandaag ook als verpleegkunde om te helpen. We hebben met hem veel gekletst tussendoor, hij vroeg wat ons geloof is en of hoe dat in ons land eruit ziet. Ze moesten lachen toen wij zeiden dat wij er niet in geloven en dat het geloof steeds minder is. Ook was hij benieuwd of we een relatie hadden en of we eerdere relaties gehad hebben. Voor hun is het heel gek dat wij al een paar relaties gehad hebben omdat je hier meestal na 22 echt een vriend/vriendin krijgt en daar vaak ook mee gaat trouwen. Ze kennen hier ook geen scheiden, maar de mannen zijn soms wel met meerdere vrouwen (getrouwd). De dag verliep prima, in de avond hebben we met alle huisgenoten, Jolanda (woont in een andere appartement), Asava en Lisanne (die terug van Nederland) bij English Point gegeten.

Uiten bij English Point 26 febr.

Donderdag 27 febr. Visum verlengen
We hebben vandaag onze visum verlengt omdat we maar een maand gekregen hebben en 2,5 maand hier zijn. Hiervoor hebben we vrij gevraagt van stage, we moesten hiervoor ook naar Town. We gingen met de matatu en het laatste stukje met de tuktuk, de vervoersmiddelen blijven leuk hier. Het is hier altijd pole pole (rustig/kalm aan) maar op de weg heeft iedereen haast en kijkt niemand of er iemand aankomt en snijdt iedereen elkaar af. Das was eff gek op t begin, ik had het gevoel dat we al 10 een botsing konden krijgen. Gelukkig zijn we hier gevordert, ik denk dat als je hier kan rijden dat er in Nederland ook wel komt😂.
Eenmaal bij de ambasade zei de beveiliger bij de poort dat we naar 3e verdieping moesten, nou prima dachten wij. Wij liepen naar binnen en toen kwam er een vrouw en vroeg wat we kwamen doen. Wij legde het uit en ze zei ooh kom maar met mij mee, dus wij dachten oke prima. Maar toen kwamen we opeens op de 2e verdieping uit🤷🏻‍♀️. Wij gaven onze paspoort aan een vrouw en die gaf m weer door naar een man in een aparte kamer. Wij moesten bij hem plaatsnemen en toen ging hij ons beetje ondervragen. Hij vroeg wat we hier komen doen, wat wij thuis doen en hoe lang we blijven. Hierin hebben we beetje gelogen🤫 omdat op onze visum niet staat dat we voor een stage hier zijn. Wij dus maar vertellen dat we op vakantie zijn voor 2,5 maand. Het is uiteindelijk allemaal goed gegaan en hebben onze visum tot 26april verlengd voor 18 euries. Dit is wel heel fijn anders zouden we voor een half maandje weer terug moeten.
Toen we weer thuis waren zijn we nog gaan zwemmen bij Reef hotel. In de avond heb ik samen met Janelle tomaten groente soep gemaakt😋.
In de avond zijn we voetbal (ajax) gaan kijken bij Tulia's, een backpackers hostel. Dit hebben natuurlijk ook in het Amsterdams gedaan.Avondje als Amsterdammer

Ze konden ajax alleen niet uitzenden dus hebben we het op een telefoon gekeken. Naja ik 5min en heb de rest van de avond zitten poolen. Nee ik ben niet voor ajax maar heb voor 1 avond lekker mee gedaan, geen idee wat de uitslag was geworden trouwens😂

Vrijdag 28 febr. Lekker zwemmenn
Vandaag zijn we weer naar Reef hotel gegaan om te zwemmen. Heel leuk, in de ochtend hebben we water aerobic gedaan met z'n 5e, super grappig. De man was super enthousaist dat wij mee deden en maakte er een hele show van hahah. In de middag heb ik nog gezwommen in een zwembad waar he baantjes kan zwemmen die ze buiten hebben.
In de avond waren sommige uit gegaan en zijn Zoë, Anika en ik een film gaan kijken met natuurlijk zelfgemaakte popcorn.🎬🍿

Zaterdag 29 febr. Laatste weekend met Joëlle
Dit is het laatste weekend van ons huisgenootje Joëlle, na 4 maanden gaat ze morgennacht terug naar Nederland. Ze wilde nog graag souvenirs halen om mee te nemen dus zijn we naar town gegaan, daar is een grote markt met allemaal spulletjes. Maar om met alleen mzungus daar heen te gaan is niet heel slim en veilig kwamen we achter, iedereen roept je na en wil je aandacht dus zijn we naar old town gegaan bij Ford Jesus. Dat is een ford waar je ook souvenirs hebt, een toeristen plekje. Eenmaal geslaagd zijn we in de middag gaan lunchen bij ons standaard restaurant in City Mall. Het was best bewolkt dus hebben we verder niet heel veel gedaan. In de avond domino's besteld en uit geweest bij Moonshine. Er was een groep dansers deze avond die kwamen optreden. Super leuk! De Keniaanse muziek is echt leuk en als je de dansers ziet wil je helemaal mee doen hahah op dat moment misde ik mnn danstijd wel. Wat minder van deze avond was dat er een telefoon van Jolands gestolen was. Het was een fractie van een sec. We hebben gebeld enal maar had geen zin. Rond 5uur waren we thuis gekomen🙃

Moonshine 29 febr.

Zondag 1mrt. Politiebureau
Jolanda moest vandaag aangifte doen voor haar verzekering, ik ben mee gegaan om mee te helpen en te ondersteunen. We hebben 2,5uur bij de politiebureau gezeten om de aangifte klaar te krijgen en zijn daarna samen met een agent naar Moonshine gegaan voor de camerabeelden met de hoop wat te kunnen zien. Voor we die konden zien moesten we nog drie kwartier wachten, in die tussentijd heb ik even met opa en oma gebeld die bij ons waren. Heerlijk om hun weer even te kunnen zien.
Eenmaal bij de camerabeelden wist de man die achter de computer zit nog minder hoe alles werkte dan ons, tenmiste daar leek het op. We hadden soms echt de neiging om de muis af te pakken en het zelf te doen, wat ik uiteindelijk ook gedaan heb😂😅. Gelukkig vonden ze het niet erg. Ik denk na een half uur zoeken en kijken hadden we eigenlijk wat gevonden. We wisten dat iemand meteen naar haar telefoon gebeld had dus wisten we beetje in welk min we moesten kijken. Voor 1 sec. zag ik iemand met een portomonee in z'n handen lopen. Je ziet het erg slecht maar Jolanda wist meteen dat dat haar telefoonhoes is (soort portomonee met telefoon erin). Omdat ze hier niet de beste camerabeelden hebben en we hem maar op 1 konden zien was het lastig te zien wie het was omdat we hem van achter zagen. De politie van Reef hotel gaan nu de beelden bekijken om hem te zien als hij binnen komt. Hopelijk weten we dan wie het is. Na 4,5uur hier mee bezig geweest te zijn ben ik nog even naar het strand gegaan waar de rest al was. Daar een tosti gehad want had na half 10 niet meer gegeten.
In de avond hebben we bij Moorings gegeten, dit is een restaurant op water. Hier wolde Joëlle nog graag een keer eten en als extra gelegenheid voor Anika's verjaardag die morgen is.
Vandaag was dus een hele lange drukke dag, ik kwam er dus ook te laat achter dat ik de blog nog online moest zetten. In de avond waren we pas om half 13 thuis van het eten. Vandaar dat het een dagje later is geworden.

Volgende week zal het ook 1 of 2 daagjes later worden want woensdag komen papa en mama en we hebben een weekendsafari🤩 maar ga m'n best doen😁

Asante sana!
Tot snel, Bye🤗

1. Pauline Koene:
    2 maart 2020
    HIV en zwemmen, een pakkende titel.
    Mooi verhaal Sanne. Goed om te lezen.
    Geniet van het bezoek van je ouders!
  2. Netty Van der:
    2 maart 2020
    Hoi Sanne
    Nou wat een verhaal weer en wat maak je veel mee. Hopelijk krijgt Jolanda haar telefoon weer terug. Maar wat een verhaal over hiv. Kan je zien wat een verschil het maakt waar je woont he. Ik kijk uit naar je volgende blog. En geniet van de komst van papa en mama. Liefs tante Netty
  3. Ine:
    3 maart 2020
    Zo te lezen gaat alles goed met je. Dat is mooi.Geniet samen van de tijd dat je ouders er zijn. Heel veel plezier samen 😘❤
  4. Adri Bogaards:
    6 maart 2020
    Hoi Sanne,
    Mooie foto's en verhalen. Geniet ervan
  5. Ingrid Brans:
    8 maart 2020
    Wat ben ik onder de indruk van jullie foto's, verhalen en ervaringen! En terwijl ik maar een heel kleine bijdrage heb geleverd aan jullie opleiding, ben ik heel TROTS op jullie.
    Elke dag worden nieuwe verhalen en ervaringen geboren die je voor de rest van je leven meeneemt. Hoe mooi is dat! Niemand die je dit nog afneemt!