3-02 tot 9-02 Week van de operaties

9 februari 2020 - Mombassa, Kenia

Deze week hebben we op de operatiekamer gestaan. 1 week in de 3 maanden komt er een vrouwelijke chirurg operatie uitvoeren voor vrouwen die bevallen zijn en problemen daarbij hebben gehad dus bijv: uitgescheurt zijn, blaasverzakking hebben gekregen maar ook vrouwen met een fistula. Fistula is eigenlijk een zelfgemaakte doorgang van bijvoorbeeld de blaas naar de vagina, dit doet het lichaam zelf. Hierdoor kan je dus blijven urineren zonder daar controle over te hebben.

Het ziekenhuis dit is het ziekenhuis, ik probeer nog een keer een duidelijkere foto te maken!

Maandag 3-02
Vandaag waren de voorbereidingen van de operaties, hierin konden wij niet zoveel betekenen dus zijn we naar een andere afdeling gestuurd. We hebben die dag op in-ward gestaan, hier heb je drie ruimtes: vrouwen, mannen en kinderen. Hier liggen mensen die een operatie krijgen of gekregen hebben of ernstig ziek zijn en bijvoorbeeld aids of malaria hebben. Iris en ik hebben de metingen uitgevoerd en mochten meehelpen met medicatie uitdelen. Dit was vooral infuusvloeistof vervangen of toedienen.  We stonden vooral bij de kinderen om die goed in de gaten te houden en vaak daar de meeste medicatie aan gegeven werd, deze ruimte was ook het volst.
op de kinder afdeling was er een gehandicapt meisje met compartment sydroom (een sydroom waarbij je een te hoge druk in de spieren hebt waardoor het bloed niet goed meer door het lichaam kan stromen) Ze heeft een operatie gehad waarbij bij beide kanten van haar onderbeen sneeën zijn gemaakt om het bloed weg te laten lopen. Ze krijgt nog een 2e operatie om het weer dicht te maken. Haar infuus zat niet goed in de ader, hierdoor vervoerde de vloeistof niet goed het lichaam in. Er moest dus een nieuwe ingezet worden, maar omdat dat al vaker was gedaan en je haar aders lastig te vinden waren was dit best lastig. De verpleegkunde vroeg of een van ons het wilde doen maar omdat het erg lastig was en het onze 1ste keer zou zijn hebben we dat niet gedaan. De eerste poging ging niet goed dus hebben we de kleinste naald gebruikt om het nog een keer te proberen, dat ging gelukkig wel goed en kon het infuus weer aangesloten worden. Na het opnieuw zetten van een infuus was onze dag alweer om.

Dinsdag 4-02
Vandaag begonnen de operatie. Er waren dus verschillende operaties die deze week aan de beurt komen. Omdat we nog niet heel veel wisten van alle operaties was het extra leerzaam en interessant om te zien hoe het allemaal te werk gaat. De vrouwelijke chirurg was erg enthousiast en legde ons erg veel uit, we hebben veel opgezocht op ‘doctor Google’ en hebben veel vragen gesteld. De dag ging snel voorbij en voor we het wist was het al weer tijd om naar huis te gaan. We hebben trouwens een heel mooi uitzicht vanuit ons appartement.

Uitzicht vanaf het balkon vanaf het balkonUitzicht naar zee

Woensdag 5-02
Vandaag hebben we weer operatie gehad, elke dag zijn het ook verschillende dus dat is wel leuk, zo hebben we bijna elke dag wat opnieuw terug zien komen. Er waren vandaag maar 3 operatie waarvan 1 operatie 3uur duurde, dit was dus erg lang voor ons. We moesten veel staan en hebben soms afgewisseld met een stoel zodat we allebei konden zitten. Tijdens de operatie mochten we dus dingen opzoeken op ‘doctor Google’, toen ik dit de 1ste keer hoorden dacht ik even huh? Maar we zitten in een operatie kamer, dan is het toch niet logisch om je telefoon erbij te pakken? Maar dat is dus heel normaal hier, zodra iemand gebeld wordt mag diegene gewoon de telefoon opnemen (naast de chirurg en assistent want die zijn steriel) en even bellen als dat uitkomt. Dus wij hebben onze telefoon uit de tas gepakt want die hadden we eerst ook niet bij en zijn onderwerpen gaan opzoeken.
In de middag waren er geen operaties meer van vrouwen, wel was er een been operatie van een man. Die had een stalen stang in zijn been zitten. We wisten verder niet zoveel over de achtergrond van de man wat er is gebeurt maar het was erg indrukwekkend om te zien hoe ze een stang uit een been halen. Ze begonnen onder de knie een soort schroevendraaier uit het been te halen waarmee de stang vast zat, toen ik dit zag begon ik het bijna spontaan in mijn eigen knie te voelen hoe ze dat gingen doen. Zodra die eruit was gingen ze onder aan de been een snee maken om daar nog wat schroevendraaiers eruit te halen zodat de hele stang eruit kon. We waren ons een beetje aan het voorbereiden voor het geluid wat misschien gemaakt zou worden tijdens het uithalen van de stang, gelukkig viel dat wel mee en ging dat goed na de 2e poging hahaha. Na deze operatie zijn we weer terug naar huis gegaan. Vandaag zijn we weer met z’n alle uit eten geweest, dit keer met Asafa. Hij is onze vervangende coördinator voor de komende weken omdat Lisanne vakantie heeft. Asafa woont hier in Kenia en werkt al een tijdje voor Doingoood.

Donderdag 6-02
De laatste operatie dag voor ons deze week. Vandaag waren er 6 operaties. De 1ste 5 verliepen goed, hierin hebben we vandaag ook iets nieuws gezien namelijk besnijding bij het vrouwelijke lichaamsdeel. Sommige mensen hier worden besneden, dat is vanuit hun geloof of uit eigen wil. We hadden 2 vrouwen die dat hadden, hierin heb je ook nog verschillende types in. Het was even raar om te zien dat dit bij vrouwen gedaan word, maar voor hun is het heel normaal en hoort dat bij het geloof. Zoals onze chirurg het zei: ‘ je kan het zien als oorbellen dragen, deze neem je omdat je dat leuk vind of omdat iedereen die hebben’. Op dat moment ga je er ook anders over nadenken.
Bij de laatste operatie had iemand een fistula van de blaas naar de vagina. de chirurg was via de plasbuis aan het zoeken waar de fistula zat, dit lukte niet omdat er iets blokkeerde. Ze gingen de blaas legen alleen kwam er bloed uit en wat bloedpropjes, dit was dus geen goed teken! Ze zijn de blaas gaan spoelen met de hoop om alles eruit te kunnen halen, er kwamen wat propjes uit maar het meeste viel er niet uit te krijgen. Ze hebben de propjes naar het lab gestuurd en zijn gestopt met de operatie.
De afgelopen stagedagen zijn erg snel gegaan, er zijn heel veel nieuwe onderwerpen bijgekomen waar we veel van hebben geleerd.

Vrijdag 7-02
Vrijdag zijn we vrij van stage om aan school te kunnen werken, omdat we net met stage begonnen zijn hebben we nog niet zoveel voor school kunnen doen. Iris en ik hebben voor een nacht een resort geboekt: Sun ’n Sand beach resort.

Sun n Sand beach resort 7-8 febr. het zwembad

Sun n Sand beach resort 7-8 febr. love palm trees🌴😍

4516440-s.jpg?1581106646

Dit hebben we gedaan om even relaxed het weekend in te gaan en lekker aan het zwembad kunnen liggen (en kunnen slapen met een airco).  Het was een heel mooi resort met een zwembad en een privé strand. Eenmaal omgekleed en aan het zwembad te liggen waren we even naar het strand gegaan om te kijken hoe het eruit zag. Daar kwamen gelijk allemaal mensen op ons aflopen om allemaal dingen te verkopen. Ik was (zoals altijd) op zoek naar leuke schelpen🤫, er kwam toen een man aan met een tas vol grote schelpen. Ze zagen er erg gaaf uit maar waren iets te groot om mee te kunnen nemen naar Nederland. Hij liet ook sleutelhangers zien waar je je naam op kan zetten op een houten dier. Deze wilde ik graag nog laten maken omdat de mijne kapot was gegaan die ik 8jaar geleden in Kenia heb laten maken. Toen heb ik er ook een paar voor andere mensen laten maken om te kunnen geven thuis (al ga ik natuurlijk niet zeggen voor wie😁). Toen we klaar waren met het opschrijven van de namen en het dier wilde we terug gaan om te gaan zwemmen, toen kwamen er (heel spontaan) mensen aangelopen om een praatje te maken waarmee het altijd begint of eindigt of ze ons nummer konden krijgen om ze een keer uit te nodigen om naar Nederland te komen. Na al het proberen en slijmen is het hun toch niet gelukt hahah want dat hebben we dus mooi niet gedaan. (toch nog even belooft dat we ze zullen uitnodigen om van ze af te kunnen zijn).
In de avond hebben we lekker gegeten en nog even een serie gekeken.

Zaterdag 8-02
Vandaag was ook erg relaxed, we hebben nog even aan het zwembad gelegen, de sleutelhangers opgehaald (een een schelp🙃) na 2uur wachten by the way. Ook nog zoiets, onze huisgenoten noemen afspraken met Keniaanse tijden en Nederlandse tijden omdat Kenianen altijd te laat zijn en we dat in Nederland dus niet kennen. Maargoed, we waren dus maar is gaan zwemmen en toen was de man er opeens, dus wij het zwembad uit en zijn nat naar het strand gegaan. Toen we weer op onze bedjes zijn gaan liggen (onder de palmbomen) zijn we dus mooi rood geworden allebij. Iets wat we nooit leren… In de middag zijn we terug gegaan naar ons appartement en hebben we in de avond Domino’s besteld, en ja dat hebben ze hier ook! In de avond hebben we nog een cocktail gedronken bij Moonshine en zijn we gaan slapen.

Sun n Sand beach resort 7-8 febr. Sun n Sand beach resort 7-8 febr.de 2 schelpen met het sleutelhanger.

Zondag 9-02
Dit was een hele chille dag ook, we hebben in de ochtend weinig tot niks gedaan en zijn in de middag even naar City mall geweest. We gingen even wat winkeltjes in en toen heb ik een magneetje (ook al iets wat ik verzamel naast schelpen), jurkje en een rok gekocht. Daarna ben ik bezig geweest met mijn blog en heb ik nog kunnen facetime met mijn handbalteam, dat was echt fijn en leuk! Het gaat zo lekker met de wedstrijden, dat is erg fijn om te zien en te horen (dat geeft mij weer veel moed om er volgend jaar weer tegen aan te gaan) In de avond hebben we spaghetti gemaakt en heb ik nog even met thuis gebeld.
Dit was alweer de 2e week!

Stiekem gaat het soms best snel. Met de heimwee gaat het iets beter als de dagen lekker vol en leuk zijn, in het weekend is het soms minder omdat je dan niet zoveel doet (wat eigenlijk ook heel fijn moet zijn) en de heimwee weer soms naar boven komt…

Hopelijk weer veel leesplezier gehad! Daarvoor zeg is asante sana voor het lezen van deze blog over mijn leven in Kenia.
Tot de volgende!

1. René:
    👍🏼👊🏻😘
  2. Netty Van der:
    Hoi Sanne
    Nou wat indrukwekkend allemaal. Ik vind het wel fijn dat je ook wat kunt relexen dat heb je nodig.
    succes nog en groetjes van ons.
  3. Pauline Koene:
    9 februari 2020
    Ik wist niet dat je zo'n verzamelaar was! :-)))
    Fijn om te lezen Sanne! Je hebt goed gezelschap, dat scheelt ook wb heimwee! En leuke dingen plannen is GOED!
    De terugkomdagen op vrijdag zijn erg stil zonder jullie.