02-03 tot 08-03 Beter laat dan nooit😅

11 maart 2020 - Mombassa, Kenia

2 mrt. Vermoeiend dagje.
Vannacht heb ik 6uurtjes geslapen, we waren laat gaan slapen omdat een huisgenoot naar huis ging en laat thuis waren van uit eten. Dat is voor sommige misschien niet heel kort, maar hier in de warmte is het snachts soms lastig om goed te kunnen slapen (rond 27 graden) en ik heb meestal mijn slaap wel nodig. Half 7 weer opgestaan om naar stage te gaan. Onderweg heb ik nog beetje geslapen in de matatu. Ik ben vandaag en morgen alleen omdat Iris met haar ouders is die gister waren aangekomen.
Vandaag stond ik op in-ward. Ik mocht vandaag zelfstandig aan het werk dus dat was erg fijn! Het was ook redelijk druk met operaties vandaag dus er moesten veel patiënten opgehaald worden en weggebracht worden. Hierin heb ik ook meegekeken hoe dat gaat (helemaal niet spannend). Ze brengen de patiënt naar de operatiekamerdeur en daar geef je het rapport af en dan ga je weer. Ik had verwacht dat er iets meer bij kwam kijken dan dit. Maargoed daarnaast heb ik weer controles uitgevoerd en medicatie gegeven. De dag ging snel voorbij, voor ik het wist was het al 4uur geweest en mocht ik al naar huis.
onderweg naar huis was ik nog even naar City Mall geweest om een cadeautje te halen voor een Anika die vandaag jarig was,  we hebben een soort omslagdoek gegeven die ze erg leuk vond. Thuis aangekomen het ik met Janelle, Anouk en Lotte nog met ons docent gebeld en na het eten nog met Linda. Linda liep op gegeven moment naar onze Bono (onze hond) en die werd helemaal blij toen ik hem riep, hij snapte er helemaal niks van maar herkende wel mijn stem.  Hij was helemaal aan het zoeken waar ik was er natuurlijk niet, ben benieuwd hoe hij zal reageren als ik weer thuis kom.

Dinsdag 3mrt. Operatie dagje.
Vandaag ben ik operaties gaan kijken op stage. Jammer genoeg waren er maar 2 keizersneden gepland en verder nog niks. Ik kwam om half 9 aan en ze de dokter was nog niet aanwezig. De assistenten waren ook aan het wachten. Ik ben bij hun gaan zitten en hebben wat gaasjes opgevouwen en in ‘steriele’ zakjes gestopt voor de operaties (totaal niet steriel dus).
Bij de 2e operatie mocht ik het pas geboren kindje aan de verpleegkunde geven die er verder voor gaat zorgen op de afdeling. Zij is ook degene die meteen gaat handelen zodra het baby geboren is. Zij kleed zich dan om in haar zorgtenue en toen heb ik het kindje gepakt en aan de verpleegkunde gegeven, zij mag namelijk niet in haar steriele kleding die je in de operatiekamer aan hebt naar buiten toe.
Rond half 2 waren de 2 operaties klaar, ze zeiden dat er verder nog geen operaties gepland staan. Ik heb toen nog een halfuur gewacht of er toch nog een operatie zal komen maar ben toen gaan omkleden en aan de hoofdverpleegkunde (mijn begeleidster Hafswa) gegaan en gezegd dat er geen operaties meer waren. Ze zei toen dat het oke was om naar huis te gaan omdat het ook niet veel zin heeft om voor 2uurtjes op een andere afdeling te staan.
Thuis heb ik mijn tas ingepakt voor morgen. Morgen komen ons pap en mam hier, dus lekker een weekje vrij en weer even een momentje met hun hebben.

Woensdag 4mrt. Papa en mama weer zien😊
Rond kwart over 8 ben ik naar Severin Sea Lodge gegaan om pap en mam weer te zien. Hun zijn vanacht aangekomen dus hebben afgesproken om samen te gaan ontbijten. Het was heel leuk om ze weer te zien maar ergens voelde het ook heel normaal, alsof ik een andere kamer had en aan het wachten was om samen naar het restaurant te gaan lopen. Het was heel fijn om ze weer gezien te hebben en hun mij ook natuurlijk hahaha.
We hebben na het ontbijt mijn spullen in de kamer gelegd en hebben de spullen die hun mee hebben genomen in mijn tas gedaan om mee naar mijn huis te nemen.  Verder hebben we vandaag niet veel uitgevoerd, beetje gezwommen en gelegen. In de middag zijn pap en ik gaan boogschieten, uiteindelijk ben ik ook 3e geworden hahah. S’avonds hebben nog even een potje duizenden gespeeld.

👨‍👩‍👧Ons huisje

Donderdag 5mrt. Keniaans kapseltje proberen.
Vandaag zijn we naar mijn huis gegaan en het ziekenhuis waar ik stage loop. Bij mij thuis hebben we mijn spulletjes die hun mee hadden meegenomen en thuis gelegd. Daarna zijn we door gegaan naar mijn stageplek. Dit met de matatu, ik wilde graag laten zien hoe ik elke dag naar mijn stage ga en hoe het vervoer hier eruit ziet. Abigail gaf ons een rondleiding door het ziekenhuis, ze vond het super leuk dat ik pap en mam mee had genomen om het te laten zien. Dat liet ze ook wel merken want ze heeft zelfs plekken laten zien die ik niet had gezien met mijn rondleiding.
Na de rondleiding zijn we weer terug gegaan, dit keer wel met een uber ahaha dat scheelt bijna een uur reizen, we zijn bij City Mall gaan lunchen en weer terug gegaan naar het hotel.
Ik heb hier mijn haar laten vlechten op Keniaanse stijl. Op dit moment heb ik allemaal vlechtjes, een paar daarvan ingevlochten en dat met extensions. Het was heel gek op het begin om dit opeens te hebben maar uiteindelijk begon het wel te wennen. Ik vond het wel leuk om een keer zoiets te hebben en uit te proberen. Ze zeiden dat het ongeveer 2 tot 3uur zal duren maar uiteindelijk heeft het 4uur geduurd! 8uur was het klaar en ben ik snel gaan douche en omkleden voor avond eten. We zijn op tijd gaan slapen want morgen begint onze weekendsafari om 7uur smorgens.

Keniaanse vlechtenn

6mrt. tot 8mrt. safari weekend.
Vrijdag werden we om 7uur opgehaald bij ons resort. Daarna zijn we naar het hotel gegaan waar Iris en haar ouders verbleven, daar waren onze andere huisgenoten ook al. We zijn daarna doorgegaan richting de safari. Het was ongeveer 3 tot 4uur rijden. We begonnen bij een masai dorpje, ze gingen voor ons dansen en liet hun dorpje zien en legde uit hoe hun daar leven. Daarna zijn we begonnen aan onze 1ste safari rit. hier hebben we olifanten, antilopen en andere dieren gezien, de safari’s leken redelijk op elkaar dus weet niet meer wat ik wanneer heb gezien. Wel hebben we op onze 2e safari vrijdag 3 leeuwen gezien, hier hadden we erg geluk mee. Ook een jachtluipaard van veraf, die moesten we nog wel even zoeken maar uiteindelijk lag hij dus net voor een bosje waar je zijn kopje kon zien zitten. Op de nacht van vrijdag op zaterdag sliepen we boven op een berg in een hotel, het zat vol met insecten die 3 keer zo groot zijn dan in Nederland. Tijdens het eten kwamen ze soms onder te tafel springen of zelfs op tafel waardoor iedereen snel ging eten en opeens snel naar bed wilde hahaha. In de ochtend waren ze gelukkig weg en konden we rustig ontbijten. Zaterdag hebben we 2 safari’s gehad waar we weer veel olifanten zagen, 1 giraf en een paar zebra’s van veraf. Na de 2 safari’s hebben we bij onze volgende overnachting hotel avond gegeten en weer op tijd gaan slapen, morgen gingen we om half 7 al weg om hopelijk wat dieren in actie te kunnen zien en omdat we weer terug gingen naar Mombasa. Jammer genoeg hebben we niet veel meer speciaals gezien dan heel veel giraffe bij elkaar, denk een stuk of 15 tot 20. Dat was wel erg mooi om te zien! ( voor foto's kijk in de map van 'safari🍃', daar zijn ook al foto's te zien van deze week🤫 oeps)
Op de terugweg naar Mombasa hebben we nog geluncht met z’n alle en zijn we terug gegaan naar het resort. Op het resort heb ik nog even gesport in de fitnessruimte en daarna zijn we nog even gaan zwemmen.

Hopelijk was het het wachten waard😅.De volgende blog probeer ik weer zondag erop te zetten!

Asante sana😘

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Netty Van der:
    11 maart 2020
    Hoi Sanne
    Wat is het daar mooi en heel kleurrijk vind ik. Fijn dat pap en mam op bezoek zijn geweest want nu ik dit aan het typen ben zijn zij weer op weg naar huis. Misschien heb je het meegekregen van het corona virus hier ? Heerst dat bij jullie ook?
    Nou tot de volgende blog ik kijk er naar uit.
    Liefs tante Netty