27 & 28-01. Aangekomen!

28 januari 2020 - Mombasa, Kenia

Ik kan het niet laten, er zijn al zoveel dingen om te vertellen dat ik toch vast een blog met jullie deel!😊

Zondag voor ik naar Schiphol vertrok zijn mijn opa en oma's, nichtjes en oom en tante nog even langsgekomen om gedag en doei te zeggen. Om half 2 hebben we afscheid genomen van iedereen en waren we daarna aangereden. Onderweg hebben we nog even een tussenstop gemaakt om samen met pap, mam en Linda nog wat soep en pannenkoeken te eten en zijn we door gegaan naar het vliegveld. Eenmaal ons incheckbalie gevonden stonden Iris en haar familie al op ons te wachten (wij moesten nog heel Schiphol doorlopen). Toen we wilde inchecken kregen we het probleem dat onze koffer te zwaar was, we moesten dus aan iedereen ons kofferinhoud laten zien om ervoor te zorgen dat het lichter werd. We hebben wat spullen in onze handbagage gedaan en konden we door met inchecken. Na het inchecken zijn we nog even terug gegaan naar onze familie om de laatste knuffels te kunnen geven en doei te kunnen zeggen👋.

Familie uitzwaaien nog even uitzwaaien👋🏻

Na de laatste knuffels zijn we samen doorgegaan en hebben we na de douane wat gaan eten en drinken. Toen we erachter kwamen dat we nog 2uur de tijden hadden om het vliegtuig te halen, zijn we duizenden gaan spelen. Uiteindelijk mochten we eindelijk het vliegtuig in hebben we ons meteen gesetteld in het vliegtuig (waar ook nog 2 mensen op onze plek gingen zitten). Vanaf toen was het gevoel echt gekomen dat we nu echt naar Kenia gingen! Een heerlijk gevoel was dat, na bijna een jaar het voorpret hebben was het toen  eindelijk aangebroken🤩.

In het vliegtuig!! klaar voor vertrek!

Onze 1ste vlucht naar Nairobi duurde ongeveer 11uur (dat gerekend met 2uur tijdverschil). Ik dacht van te voren ik neem lekker warme sokken mee om geen koude poten te krijgen, al kwam ik er al snel achter dat die gedachten mis was. Ik heb het nog nooit warm gehad in een vliegtuig, mijn (naja Julians (Tremeg🤾‍♀) trui ging zelfs uit en dat heb ik nog nooit meegemaakt. Maargoed verder hadden we genoeg beenruimte en hadden we een beeldschermpje voor ons en konden we films kijken. Dat is zeker ook gebeurt, want slapen zat er voor mij niet echt in. Ik heb denk ik nog geen 1uur geslapen😴. Dus hebben we het gedaan met de film 'The sun is also a star' (aanrader) en 'San andreas', al heb ik die maar voor de helft gekeken omdat het vliegtuig al zo nodig moest landen... Dus dan maar hopen dat ik die de terugweg kan afkijken. Daarnaast nog wat muziek geluisterd en een spelletje gespeeld om me te vermaken.
Na een uur in het vliegtuig kregen we avond eten. Avondeten om 10uur? Ja dat vond ik ook een beetje raar. Maar we hebben het er maar mee gedaan. Na een paar keuzes kwam het er al op neer dat kip toch het lekkerst zou zijn. Tenmiste dat hoopte we dan maar. Wat ook niet helemaal waar was. Voor ons gevoel was de kip nog niet helemaal gaar dus hebben we die maar laten liggen, de saus was wel lekker dus die is samen met de rijst op gegaan. We hadden niet heel veel honger dus hebben er ook niet heel veel van gehad. Een paar uur daarna was Iris goed misselijk geworden (wat dus waarschijnlijk door de kip komt), ik ook een beetje maar minder dan Iris. Dat was dus niet zo fijn.

Toen we geland waren moesten we overstappen naar de vlucht naar Mombasa, hier hadden we 3uur de tijd voor, het ging heel vloeiend. we kregen een visum voor 30 dagen, waar we nog (verplicht) een blaadje moesten invullen waar ze dus helemaal niet naar kijken🤷‍♀ en zijn doorgelopen naar onze volgende vluchthal. Daar nog 2uur moeten wachten konden we weer het vliegtuig in. Wat voor ons nog even een hel was omdat de misselijkheid weer wat naar boven kwam. Gelukkig was dat maar een uur en hebben we die voldaan door even te slapen waardoor het 15min leek😌
Toen we in Mombasa aankwamen ging het heel snel, we hadden onze koffers gepakt en konden meteen door naar buiten waar onze chauffeur ons opwachten. Hij vroeg wat onze 1ste indruk was, waarop wij zeiden de warmte! want de overgang van 7 graden naar 31 was wel even wennen...

Vlucht van Nairobi naar Mombasa mooi kiekje van ons uitzicht😍

Na een uurtje rijden waren we bij ons huis aangekomen, met onze gedachten naar een lekker bedje kwamen we erachter dat we 4 verdiepingen omhoog moesten met onze spullen (en dat dus elke dag). In ons huis hebben we een huisvrouw die ons huis schoon houd en eventueel met wat dingetjes helpt. Ze gaf ons een rondleiding door het huis en liet onze slaapkamer zien. We hebben even lekker gedoucht en wat gegeten. Rond half 2 gingen we samen met Lisanne (onze coördinator) naar een mal om even te pinnen en wat de drinken. we gingen met een tuktuk, dit is een kleine taxi waar 3 mensen in kunnen.
Toen we weer terug naar het huis gingen kwam er rond half 4 een huisgenoot thuis. Met haar zijn we nog even naar het strand gegaan. Half 6 kwamen nog andere 2 huisgenoten thuis van hun project en hebben we even kennis gemaakt en om 8uur gaan eten. Waar ik ondertussen met mnn ogen dicht op bed lag. na het eten zijn we al redelijk snel gaan slapen omdat we nog moe waren van onze vlucht.

(Bij het menu staat een balkje met video's waar je ons huis ziet)

Dinsdag
Vandaag zijn we om half 10 met matatu's naar onze stage plek gegaan. Een matatu is een soort bus waar ongeveer 13man in kunnen, ze zijn eigenlijk vergelijkbaar als die we in Nederland hebben. Ze hebben (redelijk) vaste routes alleen kan je instappen waar je wilt en kan je uitstappen waar je wilt. Hebben 2 matatu's om op stage aan te komen. De 1ste gaan naar Mombasa centrum en daarna nog een matatu naar onze stage. De reis er naartoe duurt ongeveer 1,5uur. Dit komt omdat ze zoveel mogelijk mensen in een bus willen hebben (om geld te verdienen) dus best vaak stoppen. Daarnaast zijn de wegen hier ook niet heel goed als in Nederland en kennen ze een stuk minder verkeersregels. Als je met een uber zou gaan zou dat 40min duren, dat is dus veel sneller maar wel weer duurder.
Het ziekenhuis is best groot, we hebben kennis gemaakt en een rondleiding gekregen. Het was super interessant en hebben veel informatie gekregen. Het ging allemaal in het Engels natuurlijk dus het was even omschakelen om opeens Engels aan te horen. Na veel informatie mogen we morgen beginnen met onze stage en gaan we kijken welke afdeling we eerst willen staan (wat waarschijnlijk de kinder afdeling wordt😄).
Na de rondleiding zijn we terug naar huis gegaan en hebben we in de middag nog een eitje gebakken (wat in de ochtend niet lukte omdat we het vuur niet konden vinden🤦‍♀) waar dus gewoon een knopje voor is om aan te zetten. Na het lekkere boterham ei hebben we lekker rustig thuis gezeten en deze blog gemaakt.

Ik ga vanaf nu ongeveer elk weekend een nieuwe blog online zetten. Als we iets heeel leuks of iets gedaan hebben wat METEEN gedeeld moet worden, zou ik dat uiteraard doen :)

Tot de volgende!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Netty Van der:
    28 januari 2020
    Hallo Sanne en reisgenote. Zo dat is al een heel avontuur op zich en dat in 2 dagen.
    Heel veel succes dames met jullie stage en probeer ook wat te genieten.
    Groetjes en tot de volgende blog ik kijk er naar uit.
  2. René:
    28 januari 2020
    Dat is een goed begin. 📝 gaat je al goed af 😀
    Till Next blog
  3. Kim vd Biggelaar:
    Haa Sanne,
    Heel leuk om je blogs te lezen! Ik kijk uit naar de volgende. Heel veel plezier en succes. Geniet ervan 😘
  4. Esther:
    Leuk om te lezen
  5. Pauline Koene:
    29 januari 2020
    Leuk dat je je eerste blog al hebt geschreven! Klinkt goed Sanne!!
  6. Maria Fr Coenen van Dijk:
    30 januari 2020
    Toy Toy Sanne en je leuke huisgenootje Iris
    Veel leerplezier en ok Ahum(Vakantie gewenst)
    tot horens en schrijvens
    Groeten van (Oom Eef en Tante Maria )en Harm Coenen van Dijk
  7. Floske Veraa:
    3 februari 2020
    Meiden wat een avontuur! Geniet ervan! Heel veel succes!
  8. Wim Boerenkamp:
    3 februari 2020
    Jeetje dames al een heel avontuur achter de rug. Ben benieuwd naar jullie verhalen!!